destoration.

December 28, 2011

sok-sok hónapnyi küzdelem, és felvétel, és javítgatás, és “ez nem jó ide”, “miezitt?”, “nemalszok, csinálom ezt a szart” után végre megjelent a restoration című ep-nk (amit itt teljesen meg lehet hallgatni). visszanézve minden egyes másodpercért megérte, mert végre olyan valami, amit ha öten is csináltunk, mindegyikünk magáénak tud érezni, hiszen beleadta egy részét, legyen az szöveg, dallam, ütem, érzés. ezeken túllépve azonban mégis többet tud adni nekem személy szerint, hiszen úgy írja le az elmúlt éveimet, és az egész mostani érzéseimet, ahogy szavakkal azt nem igazán tudnám. hogy mégis mi rejlik az egész lemez koncepciója mögött, azt a tovább után lehet olvasni annak, akit érdekel…

persze a restoration, mint újjáépülés, aka. megújulás elég beszédes név, de ezen túlmenően sok dolgot is magában hordoz, amiket alapos dalszöveg vizsgálgatás után lehet megérteni (és sok ember nem hiszem, hogy odáig eljutna). egy olyan érzelmi, értelmi megújulást hordoz magán az egész, amik akár pillanatok alatt, vagy akár évek, évtizedek alatt tudatosulhat, érhet meg egy emberben. eljutni a kétségbeeséstől (desperation) a megújulásig (restoration). ez persze nem azt a megújulást jelenti, hogy az ember elfogadja a környezetét és önmagát, és boldog marad amíg világ a világ, mi ennek egy másik oldalát próbáltuk megfogni, de kezdem az elején, és egyes szám első személyben írom, hogy érthetőbb legyen:

1. desperation – elég beszédes cím: egy kezdet, egy sötét kezdet, amit a borítónkon található emberke tud képekben visszaadni. a világ nem az enyém, nem nekem készült. csak egy verembe esett állat vagyok, aki a végét várja mindennek. hiába érnek emberi érzések, mint boldogság, gyűlölet, szeretet, remény, fájdalom, ezek csak múló állapotok és ezek a pillanatnyi szeszélyek csak arra valók, hogy felcipeljenek a legmagasabb hegyre, hogy aztán a mélybe lökjenek. annyi erőm maradt, hogy segítségért kiáltsak. ha van ebből a szürkeségből kiút, látni akarom, mert magamtól nem fogom megtalálni.

2. sellout – a köztes számok egyfajta indokok, hogy hogyan, és miért jutottam el eddig az állapotig, ha nem is mindig személyes élményből, de egyfajta szemlélőként. látni, ahogy a világ széthullik és én nem tehetek semmit, elkeserít. romlott kapcsolatok, állati ösztönökre hagyatkozva széttörni mindent, ami emberré tesz minket, ez a látvány fogad, ha körülnézek. sárba dobni az értékeket, és addig taposni, amíg lélegzik. 10 perces szerelmekből életet építeni, és csodálkozni, ha az otthon melege helyett a keserűség falai vesznek körül, hogy ránk omoljanak. és félholtan a romok alatt a véres fogak alatt hörögve nevetni a hibákon. és újra, én nem tehetek értük semmit, csak fájdalommal telve figyelni, és védeni azt a keveset, ami megmaradt nekem. isten karjaiba futni a világ elől, és a zsebébe rejteni azt a keveset is, ez maradt minden vágyam. mert nála az a kevés is több lesz, mint a világ összes kincse.

3. abel – egy kis hangulatfokozó szám, igazából azért kapta az abel-cain nevet a két dal, mert ha megfigyeljük szinte egymás testvérei már a dalok is, és közben egymás ellentétei is. a dalok hossza azt hiszem egy másodperc eltéréssel ugyanaz, és a két dal a két testvér személyiségét tükrözi. abel a nyugodt, kitörni vágyó, istennek kedves fiú, aki ugyan követ el hibákat, mégis szerelmes az úrba, és ez tartja életben. ebben a számban a “szereplőnk” pihen, megpróbál fellélegezni, és kapaszkodni, amibe lehet.

4. cain – káin pedig a düh embere. legyenek azok tettek vagy szavak, a lényeg, hogy sebeket ejtsen másokon. ezt már jóval közelebbi dolog, hiszen én is egy olyan ember vagyok, aki csak úgy tud a saját világába bezárkózva maradni, ha barátot és ellenséget is távol tart. szavakkal, tettekkel, a lehető legaljasabb módon. pedig a szeretet, isten fegyvere, a kétélű kard, mindig ott van a közelben. az egyik legnehezebb fegyver, amit hordani lehet, de a leghatásosabb, ha megtanuljuk használni. de egyelőre nem hogy megragadni, ránézni is nehéz.

5. clouds – ez talán a hozzám legközelebb álló dal, mert ennek én írtam a szövegét, amikor úgy igazán elveszve éreztem magam. futottam isten elől, szándékosan. nem érdekelt semmi, csak hogy szenvedhessek, és közben könyörögtem neki, hogy mentsen meg… és én a hátamat mutattam neki. gyengének éreztem magam, miközben azt akartam, hogy életeket változtasson meg egyetlen kimondott szavam. a hegyekre akartam kiáltani, és parancsolni nekik, de csak az üres visszhang válaszolt. esőért könyörögtem, hogy elmossa a könnyeim. kegyelemre szomjaztam és oltalom akartam lenni, de csak egy romhalmaz voltam, akit fel kell építeni, az alapoktól. porból és hamuból. ahhoz az egyhez kiáltottam, aki ezt meg tudja tenni, csak várni kell, és hinni. és ez a legnehezebb az egészben.

6. restoration – ha valaki megnézi a lemezkoncepciót, és beleássa magát a szövegekbe, itt valami gyökeres változásra számíthat az előzőekhez képest, márpedig annyira nem az. nekem ez  a kedvenc szövegem bobitól, megfogta a lényegét az egésznek, amit ki akartunk fejezni. ugyanaz a helyzet, mint a lemez kezdetén, mégis teljesen más. ugyanúgy ott van a várakozás a szívemben, hogy véget érjen a “szenvedés”, de csak azért, mert tudom, hogy ezután egy új élet vár. még mindig elkeserít, hogy bármit mondok bárkinek arról, hogy van remény, van élet az élet után is, vannak értékek, van szeretet, van szerelem, még annyit sem érdemlek, hogy rám nézzen, hiszen olyan magasan hordja az orrát, hogy már a sárban fetreng. mégis ott vagyok, és elmondom. ez az én részem. nem járok csukott szemmel, hogy elkerüljem az elkeserítő látványt. lassan itt az idő, hogy hazatérjek. aki hallja, az lépjen, mert hamarosan nem lesz rá lehetőség. talán ez az utolsó. talán egy kissé belenyugvó fájdalom is van a záró “last chance to move on”-ban, mégis benne van az egésznek a lényege. van még esély. nem arra, hogy a világ feje tetejére álljon, és minden megváltozzon. mert nem fog. hanem bárkinek aki készen áll rá. az első lépés a legnehezebb.

egy kicsit hosszú lett, de már egy ideje gyűlt bennem, hogy megosszam. nyilván attilának mást jelent mint nekem, meg a többieknek is mást jelent, de nagy átlagban egyetértenek, hogy mégis erről szólna a restoration ep-nk. ha valaki elolvasta, köszönöm neki, és remélem ezzel egy kicsit közelebb került hozzánk és a zenénkhez. :)

Leave a Reply

